You are using a web browser not supported
You are using a website browser that is not supported by this website. This means that some functionality may not work as intented. This may result in strange behaviors when browsing round. Use or updgrade/install one of the following browsers to take full advantage of this website
IE
firefox 66+
chrome 72+
edge 17+
safari 12+
opera 58+

Az évszaknak megfelelő abroncs kiválasztása

Az abroncs kerékre szerelése szakember feladata. Ne kockáztasson, ne próbálja meg saját maga! 

 

Ne szerelje fel a felnire, és ne vegye le a felniről az abroncsot, kivéve, ha megfelelő képzettséggel és eszközökkel rendelkezik.
Hagyja ezt a munkát a szakemberekre!

Az abroncskereskedő gondosan be fogja tartani a gyártó abroncshoz kapcsolódó utasításait, szemrevételezi a gumi belsejét és külsejét, és betartja a megfelelő felszerelési és eltávolítási eljárást. 

 

Az abroncskereskedő a következő szolgáltatásokat is biztosítja, hogy gondoskodjon biztonságáról és az abroncsok megfelelő élettartamáról:

 

 

Centrírozás

Ezt a művelet az abroncsok felszerelésekor mindig el kell végezni. Ez gondoskodik a vibráció csökkentéséről. Ennek köszönhetően az abroncsok, sőt a felfüggesztés, a kormánymű és a futómű is lassabban kopnak.

A futómű beállítása

Ha az abroncskereskedő észreveszi, hogy a régi abroncsok nem megfelelően kopnak, felajánlhatja, hogy ellenőrizzék a futómű beállítását. Ez a további szolgáltatás megakadályozza az abroncsok szabálytalan vagy rendellenesen gyors kopását. 

Új vagy kevésbé kopott abroncsok felszerelése hátulra

Ha a négy abroncsból csak kettőt cserél, akár hátsó, akár első meghajtású a jármű, azt ajánljuk, hogy az újabb abroncsokat hátulra szerelje fel. Ez jobb biztonságot nyújt váratlan vagy nehéz helyzetekben (vészfékezés, éles kanyar stb.), különösen nedves időben. Sok vizsgálatból kiderül, hogy könnyebb az első kerekeket irányítani, mint a hátsókat. 

Az első kerekek általában gyorsabban kopnak, mint a hátsók, különösen, ha az első kerék a hajtott (jelenleg ez a járművek többségére igaz). 

Kedvezőtlen időjárási viszonyok esetén jobb, ha az autón téli gumi van. Amikor a hőmérséklet 7 °C alá esik, szereltessen fel az autójára négy téli abroncsot!

Téli abroncs kiválasztása

Kedvezőtlen időjárási viszonyok esetén jobb, ha az autón téli gumi van. 

7 °C alatt szereltessen fel az autójára négy téli abroncsot. Ez az a hőmérséklet, amikor a nyári gumi megkeményedik, és kevésbé kezd tapadni. A téli gumikat télies útviszonyra tervezik: nedves, vizes, havas és jeges utakra. Felszerelésük a saját és szerettei biztonságának kérdése!

A KLEBER téli abroncsaival csökkenti a féktávolságot és növeli a biztonságot. 

A téli abroncsok futófelülete, valamint a természetes gumi magas aránya akár 50%-kal csökkentheti a féktávolságot. Havon egy 50 km/h sebességgel haladó autónak 48 méter kell a megálláshoz nyári abronccsal, és csak 24 méter téli abronccsal. Érdemes elgondolkodni rajta... 

A népszerű vélekedéssel szemben a téli abroncsok nem kopnak gyorsabban, mint a nyári abroncsok! 

Ajánlott négy téli gumit felszereltetni az autóra. Csak kettővel azt kockáztatja, hogy télies útviszonyok között rosszabb lesz az úttartás. 

Vannak olyan európai országok, ahol a téli abroncs kötelező. Utazás előtt ellenőrizze, hogy megfelel-e a helyi szabályoknak!

Nyári abroncs kiválasztása

A tél végeztével használjon nyári gumit!

Úgy válasszon abroncsot, hogy megfeleljen a közlekedési szabályoknak!

A KRESZ abroncsokra vonatkozó szabályokat is tartalmaz.

 

A közlekedési szabályok 

Tilos gépjárműveket és/vagy hozzájuk tartozó utánfutókat olyan abronccsal felszerelni, amelynek terhelési vagy sebességindexe alacsonyabb a jármű gyártója által meghatározott maximális kapacitásnál (közlekedési szabályok R59-es szakasza, kiegészítve a 24/10/94 rendelettel). 

A közlekedési szabályok előírják, hogy egy tengelyen a két abroncs: 

• márkája ugyanaz legyen, 

• mérete ugyanaz legyen, 

• használati kategóriája ugyanaz legyen (pl.: közút, hó, terep), 

• szerkezete ugyanaz legyen (diagonál vagy radiál), 

• sebességbesorolása ugyanaz legyen (T, H, V, W stb.),

• terhelési kapacitása ugyanaz legyen. 

Miért kötelező a sebességindexek betartása?

A méretet, sebességbesorolást és terhelési indexet az autógyártó úgy határozta meg (és ellenőrizte), hogy a legmagasabb szintű vezetési biztonságot, a minőséget és kényelmet tegye lehetővé.

Ezek az adatok egyértelműen részét képezik a jármű jellemzőinek, amikor Magyarország hatósági járműbevizsgálása nyomán kiadják a jóváhagyást. 

Ezért veszélyes, ha nyári abroncsok esetén különböző méretű, sebességbesorolású vagy terhelési indexű abroncsokat szereltet fel. Ezáltal ráadásul a közlekedési szabályokat is megszegi. Másfelől mindig lehetséges magasabb sebesség- és/vagy terhelési indexszel rendelkező abroncsokat felszerelni. 

Téli abroncsok esetén nagyobb a mozgástér. Lehetőség van az eredeti abroncsnál alacsonyabb sebességindexű abroncsok használatára. Vigyázzon azonban, mert ebben az esetben KÖTELES betartani ezt az alacsonyabb sebességet. A járműben a sofőr által könnyen látható helyen el kell elhelyezni az alacsonyabb sebességre emlékeztető címkét. 

Az „Abroncskereső” további információkat tartalmaz arról, hogy a KLEBER a fent leírt jogszabályi háttérrel összhangban milyen lehetőségeket kínál a járművére.